وکیل پایه یک حقوقی

وکیل پایه یک حقوقی

در بخش وکیل حقوقی گفتیم که وکیل از طرف شخص حقوقی یا حقیقی استخدام می شود تا طبق قرارداد وکالت کاری را در زمینه مربوط به وکالت اعم از وکالت حقوقی، کیفری یا جزایی و مدنی به انجام رساند. مشاوره حقوقی و کیفری و جزائی نیز در هر کدام از زمینه های مورد نیاز توانایی راهنمایی را دارند.

تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو

وکیل پایه دو حقوقی تنها حق شرکت در محاکمه های کیفری که مستوجب جرم های تعزیری حبس کمتر از ده سال بوده اند و همچنین شلاق و جزای نقدی را شامل می شوند را دارند. وکیل حقوقی پایه دو در محاکمه های حقوقی، چنانچه مبلغ جریمه نقدی کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال باشد و یا تامین های غیر مالی وجود داشته باشد، غیر از دعاوی که مربوط به اختلافات در نکاح، طلاق و … باشد، حق شرکت را دارد.

اما وکیل حقوقی پایه یک دادگستری حق شرکت در تمامی محاکمه ها شامل محاکمه های حقوقی، کیفری و … را دارند. وکیل هایی که پروانه خود را از کانون وکلای دادگستری دریافت می کنند، می توانند بمدت ۲ سال بصورت کارآموزی تحت نظر سرپرست خود از موکل خویش دفاع نموده و پس از تایید و داشتن صلاحیت علمی لازم می توانند پروانه وکالت پایه یک خویش را دریافت نمایند.

کسانی که موارد مشابهی که برایش بوجود می آید و نیاز به اخذ وکیل حقوقی دارند، وکیل پایه یک و دو بودن وکلا بسیار مهم می باشد. این خود می تواند یکی از عوامل موفقیت یک وکیل در دفاع از موکل خود باشد. در صورت عدم توجه به این موارد و بروز مشکل پس از انتخاب وکیل، متوجه می شوند که وکیل انتخابی صلاحیت علمی و تخصص کافی و صلاحیت دفاع از حقوق موکل خویش را نداشته است.

در صورتی که نیاز به وکیل نباشد، مشاوره حقوقی انتخاب خوبی در جهت راهنمایی در این زمینه خواهد بود. وکالت بایستی توسط اشخاصی که دارای پروانه وکالت هستند صورت گیرد. همچنین مشاوره حقوقی در زمینه های حقوقی بایستی توسط فرد متخصص و دارای علم لازم صورت گیرد.

شرایط وکالت

  • معتقد بودن به احکام و مبانی دین اسلام
  • معتقد و متعهد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولی فقیه و قانون اساسی
  • عدم سوء پیشینه محکومیت کیفری
  • نداشتن سابقه فعالیت در گروه های معاند اسلام و منافی اسلام
  • عدم وابستگی به رژیم منحوس پهلوی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی